Privatlivspolitik – sådan behandler vi dine personoplysninger

Landbrugsstyrelsen behandler ofte personoplysninger, når vi varetager vores opgaver. 
Her på siden kan du blive klogere på, hvordan vi behandler dine personoplysninger fx hvordan vi indsamler, offentliggør og i hvor lang tid, vi opbevarer personoplysningerne, før de slettes. 

De punkter i vores persondatapolitik, der er specifikke for den enkelte ordning eller aktivitet, vil fremgå af oversigten herunder. 

De generelle punkter for alle ordninger/aktiviteter i vores persondatapolitik kan du finde under oversigten.

Oversigt over registrering af personoplysninger

I nedenstående oversigt, der opdateres løbende, kan du læse mere om behandlingen af personoplysninger ift de specifikke ansøgninger, erklæringer m.v.:

Generelle henvendelser

Hvordan behandler vi dine personoplysninger?

Når du kommer med en generel henvendelse hos Landbrugsstyrelsen, bliver henvendelsen og dermed også dine kontaktoplysninger (f.eks. navn, mailadresse, tlf.nr. og lignende) journaliseret i vores elektroniske journalsystemer. 

Vi bruger oplysningerne til at behandle de spørgsmål, du måtte have. 

Hvilke personoplysninger modtager vi fra andre?

Vi modtager oplysninger fra dig, når du kontakter os med et spørgsmål. Vi modtager ikke oplysninger fra andre. 

De oplysninger vi modtager fra dig er almindelige personoplysninger. Styrelsen behandler de oplysninger/spørgsmål, som du stiller.

Ofte modtager vi oplysninger om navn og adresse. 

Hvordan og i hvilket omfang offentliggøres og videregives dine personoplysninger?

Vi offentliggør ikke oplysninger, som vi får ved generelle henvendelser. 
Anmodninger om aktindsigt vil blive behandlet efter offentlighedslovens og miljøoplysningslovens regler.

Vi videregiver dine personoplysninger, hvis det hører til en anden myndighed. 

Eksterne databehandlere vedrørende IT-systemer og infrastruktur ser dine personoplysninger. 

Hvordan og hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?

Hvis en henvendelse giver anledning til opbevaring af nye personoplysninger, vil disse oplysninger blive journaliseret i WorkZone.

Oplysningerne der gemmes i WorkZone (styrelsens ESDH-system) kan blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet. 

Styrelsen kan i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 15 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Papirarkivalier kasseres efter rigsarkivets regler om dette.

Hvorfor har vi lov til at indhente og opbevare dine personoplysninger?

Grundlaget for vores registrering og behandling af oplysninger om dig er forvaltningsloven (lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014), offentlighedsloven (lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. februar 2020), databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e og databeskyttelseslovens § 6, stk. 1. 

Tidligere versioner af denne persondatapolitik

Der findes ingen tidligere versioner af denne persondatapolitik.
 

Landbrugsstyrelsens app

Du kan benytte Landbrugsstyrelsens app til at læse beskeder i din indbakke og det er den eneste måde, at du (eller fuldmagtshaver) kan besvare høringer vedr. røde marker fra den satellitbaserede kontrol. Når Landbrugsstyrelsen ud fra satellitkontrol vurderer, at aktivitetskravet ikke er overholdt, markeres en mark som rød. 

Hvordan behandler vi dine personoplysninger ved brug af app'en?

Landbrugsstyrelses app vil på sigt kunne benyttes til andre formål. Indtil nu er det alene opgaver under ordningen Grundbetaling, der er omfattet af appen, og derfor gælder persondatapolitikken for Fællesskemaet for brugen af appen. Du kan læse om hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du anvender vores app:

Ansøgning via Fællesskemaet

For appen er der herudover følgende forhold gældende vedr. persondata:

Billeder og oplysninger om lokalitet

For at besvare høringer vedr. røde marker ifm. satellitbaseret kontrol og dermed dokumentere at marken overholder aktivitetskravet, er det en forudsætning, at du benytter Landbrugsstyrelsens app. I den forbindelse er det nødvendigt, du giver tilladelse til brug af kamera og oplysninger om din lokalitet (GPS-koordinater). Du vil automatisk blive spurgt om dette ved brug af appen. Adgangen til dit kamera og dine billeder taget med appen gør det muligt for dig eller fuldmagtshaver at tilknytte billeder af marken og bruge appen til at tage billeder. Vi gør kun brug af de billeder, som du selv eller en fuldmagtsberettiget knytter til opgaven. Lokaliteten benyttes som dokumentation for, hvilken mark der er taget billeder af, og hvornår billedet er taget. Vi registrerer kun din lokalitet, når du tager et billede med appen. 

Ønsker du at ændre tilladelser

Hvis du vil ændre tilladelser givet til appen, skal du på en smartphone/tablet med styresystem:

  • Android: Gå ind til Indstillinger -> Apps -> Tilladelseshåndtering og gennemgå de relevante tilladelser.
  • Apple: Indstillinger -> Landbrugsstyrelsens app og gennemgå de relevante tilladelser.

Bemærk, at hvis du fjerner disse tilladelser, så vil appen ikke fungere korrekt.

Dine rettigheder

Ret til Indsigt

Du har ret til at få oplyst, hvilke personoplysninger, vi har registeret om dig. Du skal dog være opmærksom på, at behandling af dine personoplysninger kan være en forudsætning for, at vi kan behandle din sag, eller at du kan indgå en aftale med os.
 

Ret til Berigtigelse

Du har ret til at få berigtiget - altså rettet - urigtige/forkerte oplysninger om dig. I tilfælde hvor det er svært at tale om ”forkert” og ”rigtigt”, har du ret til at få tilføjet din uenighed på en given sag.

Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine personoplysninger bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.

Når du henvender dig med en anmodning om at få rettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i bekræftende fald ændringer så hurtigt som muligt.

Ret til Indsigelse

Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger. Hvis din indsigelse er berettiget, ophører vi med behandlingen af dine personoplysninger.

Du skal dog være opmærksom på, at behandling af dine personoplysninger kan være en forudsætning for, at du kan lave en kontrakt med Landbrugsstyrelsen eller få din sag behandlet.

Ret til Begrænsning

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til Sletning

I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig inden tidspunktet for vores generelle sletning indtræffer.

Hvis du ønsker at gøre brug af ovenstående rettigheder, vil vi opfordre dig til at henvende dig via Offentlig Digital Post (e-boks) til Landbrugsstyrelsen. Alternativt kan du skrive til mail@lbst.dk. Angiv venligst ”Rettigheder vedr. personoplysninger” som emne. Hvis du sender en forespørgsel til mail@lbst.dk, skal du dog være opmærksom på ikke at medsende følsomme personoplysninger fx helbredsoplysninger og CPR-nummer. Ligeledes kan vi kræve dokumentation for din identitet for at undgå uretmæssig indsigt.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.

Hvordan passer vi på dine personoplysninger?

I Landbrugsstyrelsen har informationssikkerhed høj prioritet. Vi har fokus på, hvordan vi beskytter data, systemer og services og er certificeret inden for ISO 27001 – en standard for informationssikkerhed med omfattende kriterier for og krav til, hvordan blandt andet personoplysninger behandles og beskyttes.  

I det omfang Landbrugsstyrelsen anvender personoplysninger fra vores støtteordninger til test og udvikling af It-systemer i styrelsen, følges retningslinjerne i ISO-27001-certificeringen. Ligeledes vil personoplysninger, som indgår i revisionssager, være beskyttet i henhold til ISO 27001-certificeringens retningslinjer.   

Vi beskytter således kritiske og følsomme informationer og informationssystemer mod kompromittering og anden uautoriseret anvendelse. Vi arbejder hele tiden på at sikre, at dine personoplysninger ikke bliver slettet ved en fejl, går tabt, bliver ændret, offentliggjort uautoriseret, eller at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.

Ændring af denne persondatapolitik

Persondatapolitikken bliver løbende ændret, når det er nødvendigt.

Under de forskellige ordninger/aktiviteter i oversigten kan du finde tidligere versioner af den specifikke persondatapolitik.