Registrering af personoplysninger hos Jordfordeling & Landbrugslov - persondatapolitik
Hvordan behandler vi dine personoplysninger?
Det er en forudsætning for os, at vi har adgang til dine personlige oplysninger for at kunne behandle din forespørgsel eller sag korrekt. Vi har kun ret til at have de oplysninger, som er nødvendige for sagen, og vi har kun ret til at gemme dine oplysninger, så længe det er nødvendigt for den pågældende sag eller andre forhold, der bliver lovreguleret.
Du kan anmode om indsigt i hvilke personoplysninger, der behandles i forbindelse med din sag. Du har også krav på at få berigtiget urigtige eller vildledende oplysninger om dig selv. Du kan også som udgangspunkt anmode om, at behandlingen og videregivelse af dine oplysninger begrænses eller forhindres. Styrelsen vil dog altid foretage en konkret vurdering af, om din anmodning kan imødekommes i henhold til datalovgivningens regler.
De oplysninger, som vi har indsamlet, bruges til flere formål alt afhængig af den konkrete sag.
Hvis du forpagter arealer eller lejer beboelse/driftsbygninger af styrelsen:
• Behandling af din sag
• Overholdelse af de kontraktretlige forpligtelser i forhold til modparten
• Overdragelse af betalingsrettigheder mv.
Hvis du deltager i en jordfordeling, eller hvis du har købt eller solgt fast ejendom til Landbrugsstyrelsen ved almindelig skødehandel:
• Behandling af din sag i jordfordelingen som enten køber eller sælger af fast ejendom
• Overholdelse af Jordfordelingsloven samt kontraktretlige forpligtigelser i forhold til modparter
• Matrikulær og tinglysningsmæssig berigtigelse af handlen
• Pligtmæssig ændring af andre offentlige registre, f.eks. Kommune og SKAT
• Overdragelse af betalingsrettigheder mv.
Hvis afdelingen Jordfordeling & Landbrugslov henvender sig til dig af egen drift med henblik på afklaring om, du evt. vil være interesseret i at lade din ejendom indgå som et muligt emne i forbindelse med et forestående projekt, bedes du være opmærksom på, at der forud for denne henvendelse er indhentet personoplysninger om dig/ejendommen, og styrelsen har behandlet oplysningerne digitalt. Behandlingen er foretaget med henblik på at kunne vurdere ejendommens relevans i forhold til det forestående projekt.
Hvis din ansøgning eller forespørgsel er indgivet til Team Landbrugslov:
• Behandling af din ansøgning eller forespørgsel
• Overholdelse af reglerne i lov om landbrugsejendomme, lov om mark- og vejfred, lov om drift af landbrugsjorder, lov om hegn, eller kontrol af bopælspligt samt statistiske formål.
De indsamlede oplysninger kan også viderebehandles af Landbrugsstyrelsen til formål, der ikke er uforenelige med det oprindelige formål.
Hvilke personoplysninger om dig modtager vi fra andre?
Jordfordeling & Landbrugslov registrerer generelt set kun navne, adresseforhold, cpr.nr., CVR.nr., tlf.nr., matrikelnumre og kun i ganske få tilfælde helbredsoplysninger og dødsfald, hvis dette har afgørende betydning for den konkrete sagsbehandling.
Indsamlingen er fortrinsvis sket digitalt og oplysningerne kommer fra:
• Dig selv eller din rådgiver, repræsentant eller advokat
• Ejendomsmæglere og landinspektører
• Tinglysningssystemet
• SKAT
• CVR-registreret
• CPR-registreret
• Mingrund.dk
• Miljøportalen.dk
• IMK - Internet Markkort – Oplysninger fra FS
• Andre offentligt tilgængelige oplysninger, som f.eks. OIS - det offentlige informationssystem
• Andre private, som f.eks. helbredsoplysninger
Hvordan og i hvilket omfang offentliggøres og videregives dine personoplysninger?
Vi offentliggør adkomstforhold for ejendomme i forbindelse med salgsudbud på Landbrugsstyrelsens hjemmeside
I forbindelse med sagsbehandlingen er vi forpligtet til at videregive oplysninger til andre dataansvarlige modtagere. Disse videregivelser må kun ske, hvis det ikke er uforeneligt med det formål, hvortil oplysninger oprindeligt er indsamlet, og hvis det er nødvendigt for den konkrete sagsbehandling. Der videregives kun cpr.nr. i de tilfælde, hvor det er absolut nødvendigt til entydig identifikation af dig som person. Der sker ikke overførsel af personoplysninger til 3. lande eller internationale organisationer.
Ønsker du at deltage i en jordfordeling, køb/salg eller forpagtning/leje af fast ejendom på baggrund af henvendelsen, giver du samtidig din tilladelse til, at vi kan indsamle alle de relevante oplysninger, og at disse kan videregives. Ønsker du ikke at deltage i jordfordeling mv., vil vores registreringer om dig i denne forbindelse blive slettet.
Hvis du deltager i en jordfordeling, køb/salg eller forpagtning/leje af fast ejendom videregiver vi oplysninger til:
• Rådgivere og konsulenter
• Ejendomsmæglere og advokater
• Modparter i jordfordelinger, køb/salg samt forpagtning/udlejning
• Banker og kreditinstitutter
• Kommuner
• Private forsyningsvirksomheder
• SKAT
• Tinglysning.dk
• Geodatastyrelsen
• Hvis der indgives klage over styrelsens behandling af sagen videregives oplysninger til klageinstansen
Team Landbrugslov videregiver kun personoplysninger til dine egne rådgivere, konsulenter, ejendomsmæglere eller advokater samt til klageinstansen, hvis der indgives klage over en afgørelse.
Aktindsigt
Derudover videregives personoplysninger, hvis vi modtager en anmodning om aktindsigt i din sag fra andre end dig selv eller din repræsentant (konsulent, advokat eller lignende). En anmodning vil blive behandlet efter Miljøoplysningsloven og/eller Offentlighedsloven. Hvis der anmodes og gives aktindsigt i din sag, vil du blive orienteret herom.
Hvordan og hvor længe opbevarer vi dine personoplysninger?
Hvis du deltager i en jordfordeling, køb/salg eller forpagtning/leje af fast ejendom, kan du forvente, at vi beholder dine oplysninger op til 8 år.
Vi beholder som udgangspunkt dine oplysninger i op til 10 år til kontrol af opfyldelse af erhvervelsesbetingelser.
Ved forpagtning eller leje af landbrugsjord kan du dog forvente, at vi opbevarer oplysningerne i 30 år, jf. landbrugsloven §§ 27 og 28.
Vi lægger vægt på følgende kriterier, når vi skal fastlægge, hvor længe dine oplysninger vil blive opbevaret:
• Nationale forældelsesregler
• Sagligt administrativt behov, som f.eks. hjemtagning af EU-midler
• Risiko for underkastelse fra EU
• Risiko for genoptagelse af sager bagud i tid, som f.eks. projekter sat i bero
Alle øvrige oplysninger opbevares i overensstemmelse med Offentlighedslovens principper, således at de er tilgængelige af hensyn til offentlighed i forvaltningen.
I øvrigt følges Rigsrevisionens og Rigsarkivarens anvisninger for arkivalier.
Hvorfor har vi lov til at indhente og opbevare dine personoplysninger?
Vores hjemmel til behandling af dine personoplysninger findes i følgende regelsæt:
• Bekendtgørelse om Landbrugsstyrelsens opgaver og beføjelser
• Miljøoplysningsloven
• Offentlighedsloven
• Landbrugsloven
• Driftsloven
• Mark- og vejfredsloven
• Hegnsloven
• Jordfordelingsloven
• De indgåede formueretlige aftaler om køb/salg og forpagtning/leje af fast ejendom
Tidligere versioner af denne persondatapolitik
Når persondatapolitikken opdateres, kan du finde de versioner, som tidligere har været gældende herunder:
Rettigheder
På www.lbst.dk/persondatapolitik kan du læse om dine rettigheder i forhold til for eksempel at få indsigt eller få rettet dine personoplysninger hos Landbrugsstyrelsen.