Hvis du er utilfreds med en afgørelse, som Landbrugsstyrelsen har truffet, kan du klage over afgørelsen. Du finder klagevejledningen i afgørelsesbrevet, og der kan du læse, hvordan du skal forholde dig i den enkelte sag.
Sådan klager du
I langt de fleste tilfælde skal du klage via klageportalen, som du finder på borger.dk, virk.dk eller via kpo.naevneneshus.dk. Du logger på klageportalen med MitID.
Når du har oprettet klagen i klageportalen, bliver din klage automatisk først sendt til Landbrugsstyrelsen. Hvis Landbrugsstyrelsen fastholder afgørelsen, sender styrelsen klagen videre til behandling hos Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen. Du får besked, hvis vi sender din klage videre.
Det er vigtigt, at du anvender den nye klageportal, hvis du vil klage. Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser som udgangspunkt din klage, hvis du ikke anvender klageportalen, medmindre du er fritaget for brug af klageportalen. Du kan læse mere om betingelserne for at blive fritaget på nævnets hjemmeside. Gå til klagenævnets hjemmeside www.naevneneshus.dk
Klagefrist
Din klage skal være indgivet senest 4 uger fra den dato, hvor du har modtaget den afgørelse, du klager over.
Hvis en anden klager på dine vegne
Hvis du ønsker, at en anden person skal klage på dine vegne, skal klagen oprettes i klageportalen med en stillingsfuldmagt eller med et skriftligt samtykke fra dig. Når klagen er oprettet på klageportalen, modtager du en mail om, at du på klageportalen skal bekræfte, at du lader dig repræsentere. Det skal ske inden for klagefristen.
Klager over aktindsigt
Klager over afgørelser om aktindsigt kan ikke indgives via klageportalen. Fremgangsmåden for at klage på dette område vil fremgå af klagevejledningen i det afgørelsesbrev, du har modtaget.