Ansøgning - Landbrugsloven
Opstår der en situation, hvor landbrugsloven ikke overholdes eller erhvervelsesskemaerne ikke er dækkende, skal du skrive en ansøgning og sende den til Landbrugsstyrelsen.
Det kan f.eks. være, hvis du midlertidigt ikke kan overholde bopælspligten, den passende beboelse er i dårlig stand, eller hvis du vil søge om tilladelse til, ophævelse af landbrugspligten.
Vi har udarbejdet et skema, du kan bruge, hvis du skal søge om dispensation eller tilladelse:
Ansøgning efter landbrugsloven.
Ansøgningen skal sendes til Landbrugsstyrelsen.
E-mail: landbrugsloven@lbst.dk eller,
Post: Landbrugsstyrelsen, Pionér Allé 9, 6270 Tønder
Det er også muligt at sende digitalt via Borger.dk direkte til Landbrugsstyrelsen.
Mails, der bliver sendt på denne måde, lander i Landbrugsstyrelsens Digital Post og vil blive behandlet på samme måde, som mails sendt direkte til landbrugsloven@lbst.dk.
Hvad skal en ansøgning indeholde?
Som udgangspunkt skal ansøgninger indeholde oplysninger om;
- ejers (og eventuelt købers) navn, adresse og personnummer,
- ejendommens adresse, matrikelnumre, og samlede areal. Du kan evt. finde oplysningerne på Geodatastyrelsens matrikelregister,
- hvorvidt en del af ejendommen ligger i byzone eller sommerhusområde. Du kan eventuelt se det på Erhvervsstyrelsens kort,
- hvilke bestemmelser i landbrugsloven, du søger dispensation eller tilladelse efter. Du kan læse hele landbrugsloven på retsinformation eller du kan læse i vores vejledning til landbrugsloven,
- oversigtskort, der viser de berørte ejendommes bygninger og samtlige jordlodder. Kortet skal være med signaturforklaring og i et passende målforhold. Dette gælder dog ikke ved ansøgning om dispensation fra personlige betingelser f.eks. bopælskrav mv.
- billeder af husets stand - hvis tilstanden har indflydelse på den pågældende ansøgning.
- fradragsarealer, ved ansøgning om fradrag af arealer,
Genvej til Geodatastyrelsens matrikelregister
Virksomhedsomdannelse, fusion eller lignende
Ved virksomhedsomdannelse, fusion eller lignende skal det indberettes til Landbrugsstyrelsen.
Vi har udarbejdet et skema, som virksomheder skal bruge til indberetningen:
Skema til indberetning af virksomhedsomdannelse, fusion eller lignende.
Vil du klage over afgørelsen?
Hvis du er uenig i Landbrugsstyrelsens afgørelse, kan du klage over den. Du skal sende klagen inden 4 uger fra den dag, du har modtaget afgørelsen.
Du klager via klageportalen, som du finder på Nævnenes Hus' hjemmeside. Derinde kan du læse, hvordan du skal gøre, og se status på deres sag. Du logger på klageportalen med MitID eller NemId.
Genvej til Nævnenes Hus’ hjemmeside
Din klage bliver automatisk sendt til os i Landbrugsstyrelsen. Hvis vi fastholder vores afgørelse, sender vi det videre til Miljø- og Fødevareklagenævnet via klageportalen. Du får besked, hvis vi fastholder afgørelse og sender klagen videre.
Du kan ikke klage over afgørelser, som Klagecenteret har truffet.
Principielle afgørelser, der er truffet af Klagecenteret, offentliggøres i: