Formålet med at behandle personoplysninger, som indgives til Landbrugsstyrelsens whistleblowerordning vedrørende generelle forhold, er at undersøge eventuelle ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder i Landbrugsstyrelsen med henblik på at sikre forbedring, forebyggelse og afværgelse af fejl og ulovligheder inden for ministeriets ressortområde. 

Hvis Whistleblowerfunktionen behandler dine personoplysninger, har du på baggrund af de databeskyttelsesretlige regler mulighed for at gøre brug af følgende rettigheder:

  • Ret til at blive orienteret om indsamling af oplysninger
  • Ret til at bede om indsigt i de oplysninger, der behandles elektronisk
  • Ret til at gøre indsigelse mod, at oplysningerne behandles elektronisk
  • Ret til at kræve berigtigelse eller sletning af oplysninger, der er urigtige, vildledende eller på lignende måde er behandlet elektronisk i strid med den databeskyttelsesretlige lovgivning

Datatilsynet er tilsynsmyndighed for enhver behandling af personoplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.

Anonymitet

Det er valgfrit, om du vil indgive en indberetning anonymt eller ikke-anonymt. Hvis du vælger ikke at være anonym, vil din identitet være kendt for de personer, der behandler sagen. I dette tilfælde kan du risikere at blive indkaldt som vidne i en eventuel retssag, hvorved anonymiteten fortabes. Der kan også begæres aktindsigt i sagen efter lov om offentlighed i forvaltningen.

Behandling af personoplysninger

Hvis du vælger ikke at være anonym, og selv oplyser personhenførbare oplysninger som fx navn, e-mail og telefon nr., så vil de personlige oplysninger, som du videregiver til Whistleblowerfunktionen blive gemt, såfremt det har relevans for sagen. Håndteringen af personlige oplysninger er underlagt strenge kontroller og procedurer og overholder derfor databeskyttelseslovgivningen samt god skik inden for området.

Landbrugsstyrelsen anvender Statens It Whistleblowersystem som sikrer at der er truffet de fornødne tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod, at personoplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab eller misbruges.

Korrektion af registrerede oplysninger

Hvis du bliver opmærksom på, at du har indgivet ufuldstændige eller ukorrekte oplysninger, laver du blot en ny indberetning i systemet, hvor du henviser til den tidligere indberetning og beskriver, hvad der skal korrigeres. 

Videregivelse af de registrerede oplysninger

Hvis indberetningen ligger inden for ordningens anvendelsesområde, og omhandler forhold i departementet, vil henvendelsen blive håndteret i Whistleblowerfunktionen med inddragelse af øvrige administrative og faglige enheder afhængigt af henvendelsens indhold. Omhandler henvendelsen en enhedschefchef eller vicedirektør, sender Whistleblowerfunktionen henvendelsen til styrelsens direktør.

Hvis en indberetning vedrører styrelses direktør vil henvendelsen blive fremsendt til Koncernafdelingschefen i departementet. 

Sletning af registrerede data

Registrerede data må kun opbevares så længe, der er behov for det.

Når der ikke længere er behov for at opretholde registreringen af oplysningerne, vil
oplysningerne blive slettet i systemet. 

Spørgsmål

Hvis du har spørgsmål til beskyttelsen af personoplysninger, kan du kontakte styrelsens Databeskyttelsesrådgiver på e-mail sikkerhed@lbst.dk eller på tlf. 21 13 81 02