Vi opruster på it-området og arbejder med forbedringer i Tast selv-service

Både landmænd og konsulenter er mere tilfredse med Tast selv-service i 2018 end sidste år. Samtidig peger både landmænd og konsulenter på, at der er plads til forbedring. Vi opruster nu på it-området og arbejder i den forbindelse på flere forbedringer af systemet.

Publiceret 11. juli 2018

Tilfredsheden med Tast selv-service og med Landbrugsstyrelsens kundeservice i tilknytning til Tast selv-service er steget blandt landmænd og konsulenter. Men kunderne peger også på ting, som kan forbedres. Det er konklusionen på årets undersøgelse af tilfredsheden med Tast selv-service, som blev gennemført umiddelbart efter ansøgningsrundens afslutning i maj. ”Vi er heldigvis i gang med en del forbedringer af systemet samtidig med, at vi nu ruster op på it-området”, fortæller vicedirektør Sarah Børner og tilføjer:

"Vi har planer om yderligere at digitalisere vores ordninger og forbedre vores brugerflader. Vi arbejder også på en højere automatiseringsgrad, så færre sager skal behandles manuelt. Det er en langsigtet investering frem mod 2022, som skal gøre det nemmere og enklere for vores kunder at søge støtte".

Årets undersøgelse viser en tilfredshed med Tast selv-service på 55 % hos konsulenter og 68 % hos landmænd, der selv indberettede i systemet. Sidste år var tilfredsheden blandt konsulenter på 45 %, mens den var på 66 % for landmænd. ”Vi er glade for, at tilfredsheden med Tast selv-service er på rette kurs”, siger Sarah Børner.

 

Store dele af vores drift er i 2018 overgået til Statens It. Overgangen med blandt andet netværksopdateringer har givet gener for nogle af vores kunder, og det har desværre betydet en del utilfredse telefonhenvendelser i ansøgningsrunden. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt. Overgangen kan have haft indflydelse på tilfredsheden med Tast selv-service i år, da systemet generelt set kørte bedre end i 2017.

Tast selv-service skal forbedres til 2019

Undersøgelsen hjælper os til at se præcis, hvor vi skal sætte ind med forbedringer. Vi har spurgt landmænd og konsulenter om, hvor de synes, at der er mest brug for at forbedre Tast selv-service og kundeservice. De svarer:

  • funktioner i Internet Markkort og fællesskemaet
  • sprog og overskuelighed i vejledninger, hjælpetekster og skemakontrol
  • driftstatus på hjemmesiden.

Flere af forslagene er netop i fokus hos den følgegruppe med konsulenter og landmænd, der arbejder med Tast selv-service. Vi prioriterer forbedringer i systemet, i vejledningen af kunderne og i kommunikationen om driften af systemet. Fx arbejder vi på at forbedre overblikket, når man overdrager betalingsrettigheder, og på at justere systemet for de målrettede efterafgrøder.

Se hele undersøgelsen her 

Kontakt

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på tlf. 33 95 80 00 eller sende en e-mail til: direktebetalinger@lbst.dk.

 

Er du journalist, er du velkommen til at kontakte Landbrugsstyrelsens pressetelefon på tlf. 41 89 25 07.